Nieuwsbrief Dorpsraad 31 augustus 2015

De volgende onderwerpen worden in deze nieuwsbrief besproken:
1) Stand van zaken Bedrijventerrein Laarakker Haps, overleg van dorpraad en gemeente
2) Honden aangelegenheden Haps
3) zwerfafval

1) Stand van zaken Bedrijventerrein Laarakker Haps, overleg van dorpraad en gemeente
Op 21 augustus hebben we als werkgroep RBL van de Dorpsraad (DR) overleg gehad over de stand van zaken rond het bedrijventerrein Haps. Aanwezig waren wethouder Jillissen en dhr Eijsing van de gemeente en Robert Heester en Henk Kiela van de dorpsraad. Het laatste overleg met de dorpsraad dateerde alweer van januari dit jaar. Na ruim een half jaar radiostilte richting Haps en de dorpraad waren er bij ons inmiddels de nodige onderwerpen.

Verplaatsing Hilckmann naar het RBL.
Om te beginnen was de DR niet blij om in de krant te lezen dat opeens slachterij Hilckmann tegen alle verwachtingen in toch naar Haps komt. Afgesproken was immers dat de gemeente korte lijntjes zou houden met het dorp aangaande het RBL! Volgens wethouder Jillissen was ook de gemeente aanvankelijk verrast vanuit het Nijmeegse maar de gemeente niets over de plannen naar buiten kan brengen. Zoals ook al in de krant te lezen wordt er nogal wat publiek geld ingezet (30 miljoen) om deze verplaatsing naar Haps mogelijk te maken. De gemeente kon nog geen antwoord geven op onze vraag hoeveel de gemeente heeft moeten bijdragen of nog gaat bijdragen aan de verplaatsing naar het RBL. Wat betreft de mogelijke locatie voor de slachterij heeft de gemeente aangegeven dat er nadrukkelijk geprobeerd wordt om de slachterij zo ver mogelijk van het dorp af te plaatsen.

En voor alle zekerheid hebben we nog even geïnformeerd naar mogelijke plannen voor een biovergister. De vergister langs de Volkelseweg richting Uden is tenslotte ook al op een afstand van kilometers te ruiken en daar gaat dan nog geen slachtafval in. De wethouder bevestigde dat er geen vergister komt op het RBL en dat deze afspraak onderdeel is van de coalitieafspraak. Voor deze periode van nog drie jaar worden er geen plannen gemaakt. Wat betreft de communicatie met de DR is afgesproken dat we minimaal eens per zes maanden overleg plannen en zoveel eerder indien er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Het RBT ziet er rommelig uit en de inrit bij de Oeffeltseweg is onoverzichtelijk.
Als dorpsraad zijn we niet gelukkig met het rommelige aanzien van het RBL door ondermeer de zandhopen op het terrein en met de onoverzichtelijke verkeerssituatie op de Oeffeltseweg. Nu zijn er nog weinig activiteiten bij de aannemer maar dat gaat de komende maanden veranderen als er een begin met de aanleg van wegen wordt gemaakt. En ook vinden we dat de ‘groen inpassing’ van metaalhandel Cremers niet echt is gelukt. De grote grijze puist steekt prominent uit boven het groene onkruid. En op de tijdelijk ontsluiting via de Mondsestraat is het geregeld heel druk. In de oorspronkelijke plannen van het RBL was opgenomen dat de infrastructuur grotendeels aangelegd zou worden voordat het eerste bedrijf er zou zitten ondermeer om te voorkomen dat er op verschillende plaatsen langs de Oeffeltseweg inritten zouden komen. Door de crisis en de inmiddels geplande aanleg van de Randweg Haps zijn de plannen fors vertraagd. De wethouder heeft echter toegezegd de verkeerssituatie langs de Oeffeltseweg nog een keer goed te bekijken en extra borden of belijning te plaatsten. Wat betreft het rommelige aanzien van het RBL is toegezegd dat er na de bouwvak begonnen wordt met het opruimen c.q. uit het zicht verplaatsen van de zandhopen.

Schuttersweg blijft zoveel mogelijk intact.
De Schuttersweg is historisch gezien een waardevol stukje weg (Napoleonistische tijd) maar is ook een mooie Brabantse bomenlaan. Na bezwaren twee jaar geleden van ondermeer de DR is de integrale kapvergunning door de gemeente teruggetrokken. De gemeente geeft nu aan dat er wellicht een paar bomen worden gekapt maar dat de meeste zullen blijven staan. Dit is onderdeel van het Groenplan en de plannen rond de Laarkkerse waterleiding.

Tot slot:
Hebt u opmerkingen of vragen, stuurt u die dan aan de voorzitter van de DR Haps (renejanssen@unitedquality.nl (mailto:renejanssen@unitedquality.nl) ) of aan Henk Kiela van de werkgroep (henk@kiela.org). Eventuele overlast op of rond het RBL kunt u melden bij het overlastloket op de website van RBL Laarakker middels meldingen naar info@laarakker.com .
Henk Kiela

2) Honden aangelegenheden Haps.
Donderdag 10 sept om 19.30 uur is er een bijeenkomst in het Hops Kwartierke over het hondenbeleid. Jeroen van Hagen van de gemeente Cuijk presenteert enkele plannen over het hondenbeleid.

3) Zwerfafval
Donderdag 16 september is een bijeenkomst in het Doehuis te Cuijk over zwerfafval om 19.00 uur, Patrijzenveld 117 , 5431 JR Cuijk.

Door en voor wie?
Namens de gemeente Cuijk nodigt Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel u uit. De werkzaamheden van Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel worden uitgevoerd door medewerkers van Omgevingsdienst Brabant Noord (www.odbn.nl). Wij nodigen iedereen uit die in de gemeente Cuijk actief en op vrijwillige basis op enige manier bezig is met het schoon houden van de leefomgeving. Dat zijn in ieder geval alle leden van het Netwerk Zwerfafval. Het Netwerk Zwerfafval bestaat uit mensen die het hele jaar door actief bezig zijn met het opruimen van zwerfafval. Deze mensen worden door ons voorzien van de benodigde materialen, zoals afvalknijpers en we hebben afspraken met hen over het afvoeren van het ingezamelde zwerfafval.

Waarom?
Deze bijeenkomst is bedoeld om vrijwilligers met elkaar kennis te laten maken maar ook om ervaringen uit te wisselen met elkaar en met ons: Hoe kunnen we het Netwerk Zwerfafval uitbreiden? En hoe kunnen we zwerfafval voorkomen? U heeft daar vast hele goede ideeën voor. Samen komen we verder! Ook is de bijeenkomst bedoeld om u een leuke avond te bezorgen. Wij waarderen het namelijk enorm dat u zich op deze manier inzet voor een schone gemeente!

Wat gaan we doen?
19.00 uur Ontvangst met een kopje koffie of thee
19.15 uur Welkom en toelichting programma
19.30 uur Presentatie door buitendienstmedewerker(s) over schoonmaakbeleid
20.00 uur Pauze en bodywarmers passen en bestellen
20.45 uur Ervaringen en tips met elkaar delen
21.30 uur Kapotte afvalknijpers omruilen en zwerfafvalzakken meepakken
21.45 uur Afsluiting