Betreft: T-splitsing parallelweg Zoetsmeer richting Rijkevoort
De aanleg van de randweg rondom Haps kent voor verreweg de meeste Hapsenaren alleen maar voordelen. Het drukke (vracht-) verkeer wordt nu immers niet meer door de dorpskern van Haps geleid maar er omheen. Ten behoeve van agrarisch verkeer en een separate aansluiting van de wegen naar Wanroij en Rijkevoort is op dat traject een parallelweg aangelegd. Helaas zorgt met name de aansluiting Zoetsmeerweg richting Rijkevoort echter voor een gevaarlijke en onoverzichtelijke verkeerssituatie. De reden: de aansluiting van de parallelweg met de Zoetsmeerweg richting Rijkevoort bevindt zich precies in een bocht van de parallelweg. Dit betekent dat, mede door de struikbegroeiing langs de randweg, een onoverzichtelijke situatie ontstaat waardoor automobilisten geen snel goed zicht hebben op het verkeer achter de bocht. Met name voor het vele fietsverkeer vanaf Haps richting Rijkevoort is de situatie gevaarlijk. De linksafslaande fietser vanuit Haps dient namelijk eerst goed achterom te kijken om achteropkomend verkeer te kunnen zien terwijl uit de richting Sint Hubert vaak auto’s met relatief hoge snelheid komen aangereden over deze parallelweg.
De oplossing voor deze gevaarlijke “black spot” is relatief eenvoudig: leg een tweetal snelheidsverlagende drempels aan beide zijden van deze T-splitsing op de parallelweg waardoor auto’s flink snelheid moeten minderen. De bestaande “suggestie”-drempel die er nu ligt remt het verkeer namelijk niet want je kunt deze zonder problemen met 80 km/u oversteken. Verder natuurlijk verkeersborden met “hoge drempel” en het gevaar is uit de lucht.
Omdat verkeersveiligheid niet is opgenomen in de diverse Hapse verkiezingsprogramma’s t.b.v. 24 november a.s. vraagt de redactie van Haps-info.nl hier graag de nodige aandacht op te richten. Voordat het eerste ernstige ongeval ter plaatse een feit is.