logo_A73

Wordt A73 onder Haps opnieuw “Black Spot”?

Sinds enige weken valt op dat het woon-werkverkeer over snelweg A73 weer flink aan het toenemen is.
Naast het sowieso vele vrachtverkeer is het dan ook duidelijk dat steeds meer werknemers weer in de auto stappen om van huis naar werkplek en vice versa te reizen.
Men kan elkaar weer fysiek ontmoeten na het corona-tijdperk en dat wordt dan ook door velen enthousiast in praktijk gebracht.
In de afgelopen verkeersluwe corona-periode heeft Rijkswaterstaat de belijning aangepast bij de opritten tussen Venray en Nijmegen.
Deze maatregel en natuurlijk verder ook de landelijke verlaging van de maximumsnelheid op de snelwegen naar 100 km per uur wierpen duidelijke vruchten af.
Er werden nauwelijks verkeersproblemen waargenomen in deze periode zoals files door kop-staartbotsingen e.d.
Maar deze tijden lijken nu weer verleden tijd te worden.
De “harmonica-rijstijlen” van al dit blik op wielen nopen weer tot opperste concentratie en oplettendheid.
Tel hierbij enkele regendruppeltjes en wat windvlagen op en de autohulpdiensten en politie hebben weer meermalen kunnen opdraven.
Zoals in week 42 (18-21 oktober 2021). Iedere werkdag was het raak met files en ongelukken.
Hoogtepunt vormde dinsdag 19 oktober toen de A73 richting Nijmegen volledig dicht was vanwege een ongeval met meerdere voertuigen.
Alles wat vanuit Limburg en Brabant Gelderland in wilde via deze snelweg stond letterlijk enkele uren stil.
Hopelijk is dit geen nieuw omen tot terugkeer naar oude tijden!